Osaamisen arviointi

Opiskelijan osaamisen arviointi ammattiosaamisen näytössä tutkinnonperusteissa määriteltyjen arviointikriteereiden mukaan.

Ryhmätehtävä: Mikä on mielestäsi haasteellista opiskelijan arvioinnissa?

Yksilötehtävä: Kuvaa oma roolisi ja vastuusi opiskelijan arvioijana?

19 kommenttia:

  1. Hei
    Opiskelijan ohjaaminen alkaa hyvästä perehdyttämisestä.

    Yleensä opiskelija on perehtynyt ennen työssäoppimista työssäoppimispaikan liikeideaan, työssäoppimispaikan ulkoisen tiedottamisen ja markkinoinnin kautta.

    Perehtyminen on sidoksissa opintokokonaisuuden tavoitteisiin, jo silloin kun valitaan työssäoppimispaikkaa. Ohjaavalla opettajalla on silloin merkittävä rooli, että opiskelija osaa valita oikean työssäoppimispaikan tutkinnon osan tavoitteiden mukaan.

    Mutta opiskelija tarvitsee perehdyttämistä työpaikalle saapuessaan työpaikan toimintaan ja toimintatapoihin.

    Miten sinun työpaikassasi on perehdyttäminen suunniteltu ja järjestetty?

    VastaaPoista
  2. Odotan, että kirjoitat miten sinun työpaikallasi on perehdetetty ja miten perehdytetään? Onko kehittämisehdotuksia? Tässäkin voit kirjoitta yksin tai yksikkökohtaisesti.
    Palautetaan 6.5.2013 mennessä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ihan ekaks on tutustuttu keittiöön ja muihin tarpeellisiin huoneistoihin(esim. pukuhuoneet). Henkilökuntaan on tutustuttu sitämukaa ketä millonkii näkee. Sen jälkeen on annettu pikku hommia tehtäväks ja samalla suullisesti yritetty vähän avartaa, miksi mitäkin tehdään. Hommia yritän antaa vähän eri osa-alueilta, että kokonaiskuva selkeytyy.

      Poista
    2. - Taloon tutustuminen; erilaiset huonetyypit, saunatilat, ravintolat.
      Kerromme ensin vastaanotossa tiloista, jonka jälkeen opiskelija saa käydä katsomassa paikkoja.
      - Esimerkistä oppimista, mallioppimista
      Opiskelija voi aluksi seurata esimerkiksi kun otamme asiakkaan vastaan ja pikkuhiljaa sitten ryhtyä itsekin tekemään erilaisia tehtäviä.
      Opiskelija tavoitteiden ja kykyjen mukaan sitten edetään.

      Mirka ja Laura

      Poista
    3. Ravintolakeittiössä on nimetty yksi henkilö, jolle perehdyttäminen pääosin kuuluu. Toimimme kuitenkin kaikki ohjaavat tilanteen mukaan perehdytys tehtävissä. Meillä on tehty erillinen perehdytyskansio, joka löytyy keittiöstä ja sen voi antaa luettavaksi uusille työskentelijöille. Kansioon on kirjattu kaikki oleellinen tieto, joka liittyy ravintolan liiketoimintaan. Uusien opiskelijoiden kanssa katsomme ja kierrämme kaikki keittiön tilat läpi sekä samalla kerromme heille yleisesti keittiön toiminnasta ja siellä toimimisesta. Ensimmäisten työvuorojen aikana käymme jokaisen opiskelijan kanssa yksitellen laitteet ja koneet läpi sekä näytämme kuinka ne toimivat. Opiskelijat perehdytetään myös keittiön jokaiseen työpisteeseen, jotta työhön ryhtyminen olisi mahdollisimman turvallista ja vaivatonta. Perehdytystä on tarkoitus kehittää siten, että saamme tehtyä iPadille useita erilaisia otoksia ravintolakeittiössä toimimisesta. Tällä hetkellä käytössä on yksi tallenne, joka opastaa ja näyttää kuinka keittiön tiskikone kasataan.

      Poista
    4. Kehittämiskohde meillä olisi perehdyttämiskansio. Sellainen on jo olemassa, mutta tiedot ovat pitkälti vanhentuneet. Kansion tulisi olla lyhyt ja ytimekäs ja tarvittaessa kopioitavissa. Moni työssäoppija ottaa oma-aloitteisesti kopioita esimerkiksi huonekartasta kotiläksyksi.
      Meillä voisi olla kutakin työssäoppijaa kohden ns. vastuuhenkilö, joka ottaisi työssäoppijan vastaan ensimmäisessä vuorossa, antaisi työvaatteet, esittelisi taloa ja ottaisi selvää opiskelijan tavoitteista työssäoppimisen suhteen.

      Poista
    5. Meillä on perushyvä perehdytyskansio, jonka mukaan mennään. Opiskelija saa sen luettavaksi itselleen kotiin tai tauolle halutessaan. Perehdyttäjänä toimii koko työryhmä, siinä kertaantuu myös perehdyttäjän taidot.
      Kansiossa on kaikki tieto talosta, yrityksestä, toimintatavat eri työvuoroissa, omavalvonta, turvallisuus jne...

      Poista
    6. Matti ja tytöt tuntu kertoneen meidän talon tavan jo melkosen hyvin.

      Poista
  3. Toinen kysymys käsittelee opiskelijan tavoitteellista ohjaamisesta.
    Millainen on kannustava ohjaaminen?
    Palautus 6.5.2013 mennessä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Matti olikin jo vastannut aika tyhjentävästi tähän, mutta vois lisätä vielä sen, että pyritään antamaan opiskelijalle se kuva, ettei tyhmiä kysymyksiä ole. Helpottaa meidän työtäkin kovasti, kun opiskelija uskaltaa kysyä, eikä opiskele yrityksen ja erehdyksen kautta.

      Mirka ja Laura

      Poista
    2. Ohjaavan olemus ja asenne opiskelijaa kohtaan ovat merkittävässä asemassa, kun mietitään oppimista ja motivaation säilymistä. Opetusmenetelmistä pitäisi kehittää sellaisia, että opiskelijat saavat niistä todellisen kuvan ravintolamaailmasta. Nuoret ovat haavoittuvaisia ja herkkiä, joten heidän ymmärtäminen ja tukeminen on äärimmäisen tärkeää. Ohjaustyyli jolla nuoria lähestytään on mielestäni iso vaikutus oppimiseen ja sen edistämiseen. Opetusmateriaalin pitää olla sellaista, joka tukee todellisia asioita ja tieto on myös sovellettavissa. Ohjaushenkilöstö tukee mielestäni nuoren itsetunnon kehitystä ja nuoren kyseenalaistaminen tai epäluottamuksen osoitukset synnyttävät nuoressa riittämättömyyden tunteita, jotka voivat pahimmillaan saada opiskelijaa epäilemään omia kykyjään. Onnistumisten huomaaminen ja niistä positiivisen palautteen mainitseminen lisäävät ja kasvattavat nuorella luottamusta omiin kykyihinsä.

      Poista
    3. Kyllä se mennään asenteella, jos jotain ei oppinut oikein, on perehdyttämisessä vikaa. Niin vaikeaa meillä ei ole kuitenkaan. Kannustusta antaa jatkuva palautteen anto, pienistäkin oppimisista ja onnistumisista.
      Satu on oikeassa tuosta opetusmateriaalista ja sen ymmärtämisestä. Itselläkin mennyt aikaa tajuta, mitä vaaditaan. Siksi opiskelijan kanssa se käydään läpi yhdessä huolella ja käännän sen suomeksi, eli mitä se tarkoittaa meidän alalla.

      Poista
    4. Mattin vastaus on todella kattava ja hyvä tietenkin Mirka täydentää hyvin.

      Poista
  4. No jos opiskelija tekee jotain väärällä/ hankalalla tavalla, niin en mie ikinä töksäytä, että ei noin. Yleensä mie alotan sanomalla: sori, en kertonut tarpeeksi tarkkaan. katottaisko yhessä.. Joskus myös opiskelijasta huomaa, että niitä ärsyttää jos jossain niitten hommassa kestää kauan. Sillon mie kerron, että kaikkilla menee tuossa kauan. Tai, kyllä se siitä.. toistojen myötä tulee nopeus. Itellänikin kesti ennen kuin opin oikean tekniikan. Yritän aina välttää epäonnistumisen tunteita.

    Sitten niissä tapauksissa kun opiskelija onnistuu yritän aina muistaa kehut ja rohkaisut uudelleen kokeiluun. Yleensä opiskelijat innostuu kun ne saa vastuuta ja kiitosta.

    VastaaPoista
  5. Kiitos sinulle - juuri näin, uskon opiskelijan motivaation kestävän, jopa syntyvän, jos sitä ei ole ollut toppiin mennessä.

    VastaaPoista
  6. Opiskelijan perehdyttäminen aloitetaan ihan A:sta. Eli kerrotaan ensin työyksiköstä. Sen jälkeen, mitä on asiakaspalvelu: ihan hymyilystä, reippaasta käytöksestä, katsotaan silmiin, autetaan reippaasti kun asiakas tarvitsee apua jne. Sen jälkeen tulee eri työtehtävien opettelu.

    Kannustan opiskelijaa kysymään pulmatilanteissa. Ohjaajakin voisi kysellä opikelijalta , miten hän mielestään pärjää ja onko tullut mitään kysyttävää. Itsekkin aina sanon uusille kesätyöntekijöille, että tyhmiä kysymyksiä ei olekkaan. Ja vaikka kuinka kehotamme oma-aloitteisuuteen niin joskus on kuitenkin parempi, että kysyy ensin, kuin että tekee homman ihan pieleen. Ottaa opiskelijan yhdeksi tiimin jäseneksi työpaikalla.

    VastaaPoista
  7. Hienoa, juuri näin. Hyvä alku mahdollistaa hyvän työssäoppimisen. Oppiminen on vuorovaikutusta, se on hyvään dialogiin, jossa rakennetaan yhteistä "työmallia".

    VastaaPoista
  8. Oppimistehtävää pohtivat Johanna Pennanen & Marjut Laakkonen

    Pohdimme molempia kysymyksiä perehdyttämisestä ja opiskelijan ohjaamisesta. Jälleen kerran tänne blogiin oli tullut paljon hyviä vastauksia. Meidän yksikössä perehdyttämisestä vastaavat kaikki työpaikkaohjaajan kanssa. Meillä on opiskelijoille työhönopastuskansio, jossa on myös omavalvonta- ja siivoussuunnitelma. Emme odota opiskeljoiden opettelevan koko kansiota ulkoa, kansion lukemalla opiskelija saa vastaukset kysymyksiin mitä?, kenelle?, miten?

    Joskus tuntuu, että opiskelijat eivät ole edes koko kansiota lukeneet. Vastuu oppimisesta on opiskelijalla itsellään. Tämä tuntuu usein unohtuvan opiskelijoilta. Toki me pyrimme ohjaamaan opiskeljoita niin, että kannustamme ja tsemppaamme. On aina hienoa nähdä, kun opiskelija kehittyy ja tavallaan siirtyy seuraavalle tasolle. Kiteyttäisimme asian niin, että perehdytys- ja ohjausvastuu on työpaikalla. Vastuu oppimisesta on opiskelijalla itsellään. Vuorovaikutusta, parhaimmillaan se on vuoropuhelua.

    Johanna ja Marjut

    VastaaPoista
  9. Toivotetaan tervetulleeksi
    Esitellään työkavereille.
    Käydään läpi kaikki talon paikat ( varastot, jätehuollon toiminta, taukotilat, poistumistiet,kylmiöt ym. )
    Kerrotaan talon pelisäännöt,
    Käydään rautalanka versio läpi oikeaoppisesta hyllytys järjestyksestä.
    Yleensä meillä on vielä päivän tuutor mukana varmistamassa oppimista.
    Apuna on perehdytysopas.

    Taisto Korhonen


    VastaaPoista