Työpaikalla järjestettävän koulutuken suunnittelu

1. Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaamisen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu 


Tutkintorakenteen ja koulutuksen järjestämismuotojen tunteminen
Oman ammattialan tutkintojen perusteiden tunteminen
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen suunnittelu yhteistyössä koulutuksen järjestäjän edustajan kanssa
Ammattiosaamisen näyttöjen ja /tai näyttötutkintotilaisuuksien suunnitteluun osallistuminen
Tiedottaminen työpaikalla
Työpaikkaohjaajana kehittyminen

13 kommenttia:

  1. Hei nykyiset työpaikkaohjaajakoulutukseen osallistujat.

    21.3 päivän aiheena oli ammatillisen koulutuksen tutkintorakenteet, jonka ydinasiat löydät linkkivinkeistä - Työpaikkaohjaajan koulutus pähkinänkuoressa, joka on sinulla myös paperiversiona.

    Kehityspedagogi Teija Mielonen avasi erittäin hyvin opetussuunnitelmaperusteisen ja näyttötutkintoperusteisen koulutuksen arvioinnin erot. Osa kuulijoista kirjoitti ne muistiinpanoihinsa.

    Kirjoitan erot tähän muistin virkistämiseksi, koska osa ei ole ollut vielä tekemisissä näyttötutkintoperusteisen koulutuksen kanssa.

    Opetussuunnitelmaperusteinen perustutkinto (pt):
    Osaaminen osoitetaan ammattiosaamisen näytöillä (AON) opintokokonaisuuksina.
    - Arviointiin osallistuvat
    Työpaikkaohjaaja- ohjaa ja arvioi, ohjaava opettaja - ohjaa ja arvioi ja opiskelija - itsearvioi.

    Näyttötutkintoperusteinen (aikuiset):
    - perustutkinto (pt)
    - ammattitutkinto (at)
    - erikoisammattitukinto (eat)
    Suoritetaan tutkintosuorituksena/ tutkintotilaisuudessa
    Arvioijat (kolmikanta)muodostuvat:
    Opettaja arvioi (joka ei ole opettanut tutkinnon suorittajaa)
    Työnantaja (TA) arvioi (joka ei ole ohjannut tutkinnon suorittajaa)
    Työntekijäedustaja (TT)arvioi(joka ei ole ohjannut tutkinnon suorittajaa)
    Tutkintotilaisuuden jälkeen on arviointikokous, johon ei osallistu tutkinnon suorittaja

    Lisää tietoa nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen perustutkinnoista löydät linkkivinkeitsä SAMIn opetussuunnitelmat ja Näyttötutkinto-opas.

    Palataan asiaan.....
    oppimisterveisin Leena-Anneli K.

    VastaaPoista
  2. Oppimistehtävä
    Opiskelija on työssäoppimassa 6 opintoviikkoa.
    a)Milloin on paras aika ohjata häntä näyttötehtävään?
    b)Millainen näytön tulee olla?
    c)Milloin näyttö suoritetaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. a) Kunhan opiskelija on saanut tutustua toppipaikkaan, paikan henkilökuntaan ja toimintatapoihin. Sittenhän se on hyvä ruveta jo päivä kerrallaan ohjaamaan näyttötehtävään kuuluviin hommiin.

      b) Katotaan mikä on työssäoppimisen tavoite. Sitten kartoitetaan opiskelijan kyvyt, että miten haastellisen näytön hän kykenee suorittamaan.

      c) Kun opiskelija on oppinut kaiken tarpeellisen näyttönsä suorittamista varten. Tää tapahtuu varmaan tuossa 5. tai 6. viikon aikana.

      Poista
    2. a) Kuten Matti jo vastasi, tutustetaan opiskelija ensin "talon tavoille" ja edetään siitä päivä kerrallaan.

      b) Näytön tulee olla sopivan vaativa. Samalla tavalla myös respassa selvitetään opiskelijan tavoitteet ja suunnitellaan näyttötehtävä sen mukaan.

      c) Työssäoppimisen loppupuolella - ei jätetä sitä kuitenkaan viimeiseen päivään.

      Mirka ja Laura

      Poista

    3. Opiskelija on työssäoppimassa 6 opintoviikkoa.
      a)Milloin on paras aika ohjata häntä näyttötehtävään?
      - Perusrunko näytöstä olisi hyvä olla jo tiedossa ennen Top jaksoa. Esim. pidemmällä opiskelussa edenneillä se, että mitkä asiat jo hallitsee ja mihin työtehtäviin/asioihin tulisi eritoten paneutua.
      b)Millainen näytön tulee olla?
      - Opetussuunnitelman mukainen ja näytönsuorittajahan voi itse jo näyttösuunnitelmassa valita "riman korkeuden" (1-3). Näytöön annettujen työtehtävien tason tulisi vastata opiskelijan saavuttamaa ammattitaitoa.
      c)Milloin näyttö suoritetaan?
      - viimeisellä viikolla. Mutta jotkut ovat valmiimpia aikaisemmin kuin toiset!

      Poista
    4. a) Ensin tutustutaan työpaikkaan ja työtehtäviin. Alusta alkaen pitää valmistella ja prepata näyttöä varten. Sehän on ohjausta, kun tehdään töitä yhdessä ja siinä samalla opiskelija voi kysellä epäselvistä asioista.

      b) Näytön taso tulisi olla vaikeusasteeltaan opiskelijan taitojen mukainen. Opiskelijan tulee pystyä näyttämään näytössä, mitä hän oikeasti osaa.

      c)Järkevintä topin loppupuolella, koska uuden oppimista työssäoppimisessa tapahtuu koko ajan.

      Poista
    5. Olen samaa mieltä teidän kanssanne näytön suoritusajankohdasta, siis topin loppupuolella. Ammattiosaamisen näyttö ei ole vain yksi päivä, vaan prosessi, niin kuin alalle on tyypillistä. Voidaan järjestää näyttöviikkoja, joka tarkoittaa esim. suunnitelmaa, mihin arviointikohtiin milloinkin kiinnitetään erityisesti huomiota, josta opiskelija saa palautetta. Arviointikeskustelu on lopussa, jossa päätetään kokonaisarvosana.

      Helena korostaa opiskelijan oppimisprosessin vaihetta, aivan oikein. Tähän apuna on opiskelijan henkilökohtainen CV, jossa on niin opintojen eteneminen sekä työtehtävät ennen opintoja ja opintojen aikana työpaikoissa. Syyskuussa 2013 alkaen korostuu ammattiosaamisen opinnoissa myös tunnistaminen ja tunnustaminen hankitusta osaamisesta. Jokaisella opiskelijalla on siis henkilökohtainen suunnitelma.

      Sari Anneli on aivan oikeassa vaikeusasteen muodotumisesta. Juuri näin opiskelijan omien tavoitteiden mukaan.

      Poista
    6. Oppimistehtävää pohtivat Johanna Pennanen & Marjut Laakkonen

      a)Milloin on paras aika ohjata häntä näyttötehtävään?

      Kuten Helena kirjoittaa: perusrunko näytöstä olisi hyvä olla jo tiedossa ennen Top jaksoa. Opiskelijat usein kokevat näytön olevan jokin erillinen tehtävä tai "tehtävä", joka tuntuu aiheuttavan jopa pelkotiloja. Olemme yrittäneet painoittaa opiskelijoille, että näyttö kuvaa opittuja asioita ja tavallaan kokoaa opitut asiat yhteen. Opiskeljat turhaan pelkäävät näyttöpäivää, vaikka toki pieni jännitys haastavissa tilanteissa on hyväksi suorituksenkin kannalta. Näyttöä ja harjoittelua tulisi ajatella prosessina, aivan kuten aiemmin on jo tullut ilmi.

      b)Millainen näytön tulee olla?

      Olemme edellisten kanssa samaa mieltä, että näytössä tulisi osoittaa opitut asiat. Näyttötehtävän tulisi olla sellainen, joka herättää opiskelijan pohtimaan.

      c)Milloin näyttö suoritetaan?

      Mielestämme näytön ajankohta täytyy sopia yksilöllisesti. Mielestämme on tärkeää, että näyttötehtäväänän on paneuduttu. Loppujen lopuksi usein näytöissä ratkaisee valmistautuminen. Ensin perehdytään, sitten opitaan ja sovelletaan.

      Johanna ja Marjut

      Poista
  3. Hei Matti
    Sinulla on selkeä kuva opiskelijan ohjauksesta näyttötehtävään. Perehdytys - tavoite- kyvyt.

    VastaaPoista
  4. Itse koen, että opiskelijan on hyvä antaa rauhassa tutustua uuteen työssäoppimispaikkaan sekä antaa hänen opetella paikan toimintatavat. Varmaan jakson puolivälissä on hyvä ruveta pohjustamaan häntä tulevaan näyttöön. Ammattiosaamisen näyttö suoritetaan yleensä työssäoppimisjakson loppupuolella, jonka mukaan voidaan arvioida opiskelijan saavuttama ammattitaito. Näytön tulisi olla sellainen, että annetut työtehtävät vastaavat opiskelijan saavuttamaa ammattitaitoa.

    VastaaPoista
  5. Nyt mennään vastauksissa kyllä samoilla linjoilla
    a) ensin todellakin opetetaan talon perustoimintatavat ja siitä lähtee ohjaaminen näyttötehtävään, joka on todellakin jatkuvaa pienten palasten purustelua----josta sitten muodostuu kokonaisuus
    b) näyttöhän liittyy ihan siihen, mitä näytetään ja millä tasolla haluaa näyttää osaamisensa. Näyttötehtävän oltava tietenkin aitoa konkretiaa, mistä opiskelija todella hyötyy ja missä joutuu ajattelemaan
    c) kyllä se siellä loppupuolella kannattaa suorittaa, viikon 5 lopussa. Opiskelijallekkin tulee varmuutta ja ei kauheata paniikkia.

    VastaaPoista
  6. A Ensimmäiseksi opetetaan talon tavat, sitten aloitetaan ohjaaminen näyttötehtävään.

    B Opetussuunnitelman mukaan.

    C Loppupuoli

    Taisto Korhonen

    VastaaPoista
  7. No eipä noita kannata uudelleen kirjottaa on ylempä kirjotettu sen verran hyvin auki tämä tehtävä.

    VastaaPoista