keskiviikko 5. helmikuuta 2014

1) Kuvaa oma roolisi ja vastuusi opiskelijan arvioijana ?

Minulla ei ole lainkaan kokemusta työpaikkaohjaajana toimimisesta, joten kohdallani kaikki on lähinnä suunnitelmaa/arvailua miten mahdollisesti toimisin työpaikkaohjaajana ?
Mielestäni työpaikkaohjaaja on työssäoppijalle se "lähin" esimies. Eli myös vastuussa kaikesta, miten työssäoppijalle  opetetaan asioita ja sitä kautta myös vastuussa siitä miten työssä oppija asioita/tehtäviä oppii. Tärkeää on työssäoppijan motivointi, sitä kautta tulokset ovat nopeampia,parempia. Motivointi on tietysti helpommin sanottu kuin toteutettu, mikäli työssäoppija ei ole motivoitunut. Silloin täytyy kaivaa esille kaikki mahdolliset keinot asenteen muuttamiseksi.
Ohjaustyyli voidaan toteuttaa työssäoppijalle sopivammalla tavalla. Hyväksyvä, jäsentävä ja selkiyttävä, puheeksi ottava ja näkyväksi tekevä sekä neuvoja ja ohjeita antava ohjaustyyli.
Arviointeja toteuttaessa työpaikkaohjaajan täytyy olla täysin neutraali sekä puolueeton. Mahdolliset henkilökohtaiset asiat/asenteet työssäoppijasta eivät saa missään tapauksessa vaikuttaa arviointiin.

2) Pohdi millainen on oma ohjaustyylisi ?

Oma ohjaustyylini olisi varmasti sopiva "mix" kaikista mahdollisita tyyleistä ? Eli ohjaustyyli nimeltä Päivi. Kenenkään työssäoppijan kohdalla ei kuitenkaan voi edetä jonkun tietyn kaavan ja valmiin muotin mukaan. Tietty toimintatapa varmasti kehittyy ohjaajanavuosien mittaan juuri omanlaisekseni.
Uskon kuitenkin, että lähinnä minua ja toimimistani on hyväksyvä sekä neuvoja ja ohjeita antava ohjaustyyli. Mutta mennessään näkee millainen se sitten todella on ?

2 kommenttia:

  1. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista
  2. Hei minulla on jonkin verran ollut ohjattavia vuosien varrella ei vain opiskelijoita vaan myös uudet työllistämistuella tulevat työntekijät.Päävastuu on ollut esimiehellä ja itse olen opastanut aina ollessani työvuorossa ja jos en ole ollut töissä joku toinen opastaa.Opiskelijalle olen neuvonut tehtävät niinkuin ne itse teen korostaen että jokainen voi tehdä saman työn hieman eri tavalla mutta lopputulos on sama.Ennen tätä koulutusta ei ollut selviä tietoja miten oikeasti opiskelijaa arvioidaan eli mitä on vasta opittu eikä miten hän selviäisi meidän työpaikassa vasta vähemmän oppia saaneena.Oma ohjaustyylini on ohjaava,neuvoja antava,kyselevä esim.miten koulussa on tehty tai miten osaat sen tehdä.Aina pitää ottaa huomioon minkä luonteinen opiskelija on minkälainen ohjaus sopii hänelle,toisia pitää motivoida ja kannustaa enemmän kuin toisia.Kiittäminen ja kehuminen ei maksa mitään kun se on aiheellista usein nämä asiat unohtuu useimmilta.

    VastaaPoista