tiistai 18. helmikuuta 2014

oma ohjaustyylini

Pyrin ottamaan oppilaan olemassaolevan tietotaidon huomioon. Jaan tietoa ja tietämystäni eteenpäin niin paljon kuin toinen on valmis ottamaan vastaan. Jos itse en kaikkea osaa kertoa suoriltaan olen valmis kertomaan mistä sitä voi hankkia lisää. Tietoväyliä internetistä sekä kirjallisuutta. Kertoa sitä hiljaista tietoa, mihin kannattaa kiinnittää eniten huomiota.

Ohjaustilanteet täytyy rauhoittaa. Tilanteissa täytyy olla läsnä. Jos ei ruumiillisesti niin henkisesti. Luoda turvallinen ja  oikedenmukainen oppimistilanne. Opiskelijalle on tärkeää tuntea että hän voi luottaa ja uskaltaa kysyä mitä tahansa. Joskus tarvitaan sitä rautalankaa enemmän joskus vähemmän. Sitä pitäisikin olla suurensuuri kasa siellä keittiön nurkassa varalla. Myös itseämme varten.

On uskallettava olla "aikuisena" tilanteissa. Jokainen tilanne ei välttämättä ole helppo. On uskallettava olla vahva vaikeissa tilanteissa. Ja tehdä myös rankkojakin päätöksiä.

Erittäin hyvä oppimistilanne antaa paljon opiskelijalle sekä ohjaajalle itselleen. Myös meillä on vielä paljon oppimista :). Myös huonoista päivistä opimme molemmat paljon. Ehkä ne huonot ovatkin oppimisen kannalta niitä parhaimpia.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti